Ile powinno wynosić optymalne ciśnienie w oponach rowerowych?

Jazda na rowerze to prawdziwa przyjemność – ale tylko wtedy, gdy Twój sprzęt jest do niej odpowiednio przygotowany. W przeciwnym razie przejechanie nawet niezbyt wymagającej trasy może być męczące i uciążliwe. A przecież nie o to w tym chodzi. Dlatego ważne są nie tylko systematyczne przeglądy w serwisie rowerowym, które warto wykonać zarówno przed jak i po sezonie. Powinieneś także pamiętać o utrzymywaniu prawidłowego ciśnienia w oponach. Dlaczego to takie ważne i jakich sytuacji unikniesz, jeśli odpowiednio napompujesz koła?

Prawidłowa ilość powietrza w oponach ma ogromny wpływ nie tylko na Twoje bezpieczeństwo, ale także na sprawne prowadzenie roweru i komfort jazdy. Jednak trudno jednoznacznie określić, jaki powinien być uniwersalny poziom ciśnienia w kołach, ponieważ zależy to od wielu czynników. Przede wszystkim od tego, jakim rowerem jeździsz (np. górskim, miejskim albo szosowym), a także od rodzaju nawierzchni, po której się poruszasz – czy jest to teren górzysty, kamienisty, a może utwardzony i płaski. Poziom ciśnienia dostosowuje się również do takich parametrów jak masa roweru oraz do rodzaju opon.

Gdzie sprawdzić, jaka powinna być optymalna ilość powietrza w oponach?

Jeśli nie jesteś pewien, jaka jest prawidłowa wartość ciśnienia dla kół w Twoim rowerze, to spójrz na swoje opony. Większość producentów umieszcza na nich informacje, ile powietrza powinno się w nich znajdować, żebyś mógł komfortowo i bezpiecznie przemieszczać się na rowerze. Może się zdarzyć, że opona się starła i te wartości są niewidoczne lub po prostu ich nie podano. Wtedy koniecznie odwiedź serwis rowerowy i zasięgnij porady odnośnie prawidłowego poziomu ciśnienia, której udzielą Ci pracujący w nim profesjonaliści. Do napompowania kół i sprawdzenia poziomu powietrza przyda Ci się odpowiednia pompka – najlepiej taka z manometrem. Pamiętaj, żeby uzupełnić ilość powietrza zgodnie z zaleceniami producenta, ponieważ zarówno zbyt niski, jak i zbyt wysoki poziom ciśnienia w kołach może mieć niekorzystny wpływ na komfort jazdy. W takiej sytuacji możesz np. „złapać gumę” lub przebić oponę, co skończy się holowaniem roweru np. z lasu do najbliższego serwisu.